Cara Mengira Resolution




Kali ni XLAWS nak tunjuk cara kira Resolution. Ini sesuai untuk para encoder yang nak upscale video. Contoh, dari 480p ke 720p. Kalau tersilap langkah pengiraan boleh menyebabkan video semakin kabur.

Ok kembali kepada panduan utama. Jika anda tertanya-tanya bagaimana untuk mendapatkan resolution yang betul untuk menukar saiz video dengan mudah. Cuba tengok di bawah.

CONTOH #1

Contoh, korang menggunakan sumber video 1280x960 & korang nak kecilkan kepada 576p:

1280 = 960
x = 576

Selepas itu cross multiply:

1280x576
= 737280

737280/960
= 768

x = 768

Result: 768x576

Untuk check:
1280/960 = 1.333
768/576 = 1.333
1.333 = 1.333

Jadi, korang punya resolution 576p adalah 768x576.

CONTOH #2

Contoh, korang menggunakan sumber video 1280x720 & korang nak kecilkan kepada 400p:

1280 = 720
x = 400

Selepas itu cross multiply:

1280x400
= 512000

512000/720
= 711

x = 711

Result: 711x400

Untuk check:
1280/720 = 1.77
711x400 = 1.77
1.77 = 1.77

Jadi, korang punya resolution 400p adalah 711x400.

CONTOH #3

Contoh, korang menggunakan sumber video 1280x720 & korang nak kecilkan kepada 480p:

1280 = 720
x = 480

Selepas itu cross multiply:

1280x480
= 614400

614400/720
= 853

x = 853

Result: 853x480

Untuk check:
1280/720 = 1.77
853/480 = 1.77
1.77 = 1.77

Jadi, korang punya resolution 480p adalah 853x480.




We Appreciate Your Comments

6 Respones to "Cara Mengira Resolution"

'amil 'aqil said...

tak paham aku~~....T,T


June 26, 2011 at 11:26 AM
nKhaR said...

'amil'aqil

Contoh, korang menggunakan sumber video 1280x960 & korang nak kecilkan kepada 576p:

------------------------
Permasalahan disini jika kita gantikan nilai 960 kepada 576, maka berapakah nilai gantian bagi nilai 1280?
*Gantikan dulu nilai kedapa simbol utk senang nampak.
A = 1280
B = 960
x = (nilai yg dicari)
y = 576
------------------------
A = B
x = y

Selepas itu cross multiply:

A x y
= M

------------------
*Setelah nilai A didarabkan dengan nilai y maka hasilnya 737280 kita gantikan kepada simbol M.
------------------

M / B
= x

------------------
*Gunakan nilai M bahagi kepada nilai B kita akan memperolehi nilai yg dicari iaitu nilai x = 768.
------------------

Result: 768x576


June 26, 2011 at 4:23 PM
rain said...

wah, formula kimia la pulak.. trimas


August 11, 2011 at 11:47 PM
Dani Gee Rawkstar said...

lebih terok dari blajar addmath ni ..


August 13, 2011 at 1:44 PM
XLAWS said...

ala senang je formula nie. ada sesiapa encoder kat sini x?


August 13, 2011 at 3:34 PM

Post a Comment

Blog Fansub XLAWS

J-Rock | J-Pop | Visual-Kei Fansub
 
Return to top of page Copyright © 2011 | Platinum Theme Edited By XLAWS